SILNIK 1.9 TDI
Zapłon samoczynny, doładowany turbosprężarką z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie Silnik typu AGR Średnica cylindra 79,5 mm Skok tłoka 95,5 mm Pojemność skokowa 1896 cm3 Stopień sprężania 19,5 Ciśnienie sprężania - nominalne 2,5...3,1 MPa - minimalne 1,9 MPa - dopuszczalna różnica między cylindrami 0,5 MPa Moc maksymalna 66 kW (90 KM) Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min Moment maksymalny 210 N×m Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1900 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0 mm Fazy rozrządu - otwarcie zaworu ssącego 16° po ZZ - zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZW - otwarcie zaworu wydechowego 28° przed ZW - zamknięcie zaworu wydechowego 19° przed ZZ Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne Oznaczenie wałka rozrządu / znakiem „38A” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem „DE” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej - naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego mimośrodowo - wymiana / co 60 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją) Termostat / umieszczony po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej - temperatura początku otwarcia 85°C - temperatura pełnego otwarcia 105°C - skok minimalny zaworu 7 mm Wentylator(y) - wersje bez klimatyzacji / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/ /100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem - wersje z klimatyzacją / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, lewy o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik - temperatura włączenia - 1. prędkości 92...97°C - 2. prędkości 99...105°C - temperatura wyłączenia - 1. prędkości 84...91°C - 2. prędkości 91...98°C Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140...160 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym Ciśnienie minimalne oleju (w temp. 80°C) - na biegu jałowym 0,1 MPa - przy 2000 obr/min 0,2 MPa Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego 1,2 MPa Czujnik ciśnienia oleju / wkręcony we wspornik filtru oleju - napięcie zasilania 12 V - ciśnienie rozwarcia styków 0,07 MPa - oznaczenie / kolorem brązowym Filtr oleju / wymienny, VAG
Układ zasilania / wtryskowy, z doładowaniem turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany elektronicznie, zawierający: - zbiornik paliwa, - filtr paliwa, - filtr powietrza, - turbosprężarkę, - chłodnicę powietrza doładowanego, - zawór przepustnicy powietrza, - zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza, - pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej, - wtryskiwacze, - czujnik temperatury cieczy chłodzącej, - czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego, - przepływomierz powietrza, - czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej), - czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego, - czujnik położenia pedału przyspieszenia, - czujnik początku wtrysku, - czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej), - czujnik położenia pedału sprzęgła, - regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej), - zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej), - zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP), - zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin, - zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin, - zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania, - zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania, - świece żarowe, - włącznik świateł hamowania, - elektroniczne urządzenie sterujące, - katalizator utleniający w układzie wydechowym, - przekaźnik główny i przekaźnik świec żarowych, - lampkę kontrolną w zestawie wskaźników. Filtr paliwa / Mann WK 853/3, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 30 000 km Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C37 153, umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem, wymiana co 60 000 km Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2075 R 700 Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) Ustawienie statyczne pompy / za pomocą trzpienia ustawczego Ustawienie dynamiczne pompy / za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552 Prędkość obrotowa biegu jałowego (nieregulowana) 875...950 obr/min Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5000 ± 200 obr/min Wtryskiwacze / zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0,17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne Typ - wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4 / Bosch 0432 193 733 (0986 430 434) - wtryskiwacz cylindra nr 3 / Bosch 0432 193 734 (0986 430 435) Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza - nominalne 19...20 MPa - minimalne dopuszczalne 17 MPa Świece żarowe / ołówkowe, Bosch 0250 020 022 - napięcie zasilania 12 V Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami „1” i „3” złącza czujnika lub „70” i „54” złącza urządzenia sterującego) - przy 0°C 5000...6500 W - przy 10°C 3300...4500 W - przy 20°C 2200...3000 W - przy 30°C 1500...2000 W - przy 40°C 1000...1400 W - przy 50°C 700...950 W - przy 60°C 540...680 W - przy 70°C 400...500 W - przy 80°C 275...375 W - przy 90°C 200...275 W - przy 100°C 150...225 W Czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego / podwójny, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z przodu po prawej stronie (na przewodzie łączącym chłodnicę powietrza z kolektorem ssącym) Oznaczenie złącza - czujnik temperatury / styki „1” i „2” - czujnik ciśnienia / styki „3” i „4” Napięcie zasilania (między stykami „1” i „2” złącza) 5 V Rezystancja czujnika temperatury powietrza zasilającego (między stykami czujnika lub między stykami „13” i „25” złącza urządzenia sterującego) - przy 0°C 5000...6500 W - przy 10°C 3300...4500 W - przy 20°C 2200...3000 W - przy 30°C 1500...2000 W - przy 40°C 1000...1400 W - przy 50°C 700...950 W - przy 60°C 540...680 W - przy 70°C 400...500 W - przy 80°C 275...375 W - przy 90°C 200...275 W - przy 100°C 150...225 W Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie na wyjściu filtru powietrza - napięcie zasilania (między stykami „3” i „5” złącza) 12 V - napięcie zasilania (między stykami „1” i „5” złącza) 5 V Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami „4”’ i „7” złącza pompy wtryskowej lub „53” i „76” złącza urządzenia sterującego) - przy 0°C 5000...6500 W - przy 10°C 3300...4500 W - przy 20°C 2200...3000 W - przy 30°C 1500...2000 W - przy 40°C 1000...1400 W - przy 50°C 700...950 W Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym - rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” czujnika lub „67” i „69” złącza urządzenia sterującego) 1000...1500 W Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik swobodnego położenia pedału Oznaczenia styków złącza czujnika - czujnik położenia pedału / styki „1”, „2” i „3” - stycznik swobodnego położenia pedału / styki „4” i „6” Rezystancja między stykami złącza czujnika (lub stykami złącza urządzenia sterującego) - „1” i „3” („24” i „23”) pedał swobodny 800...1400 W - „2” i „3” („11” i „23”) pedał swobodny 800...1400 W - „4” i „6” („12” i „25”) pedał swobodny 800...1200 W pedał wciśnięty do oporu ¥ W Czujnik początku wtrysku / elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra - rezystancja (między stykami czujnika lub między stykami „55” i „62” złącza urządzenia sterującego) 80...120 W Regulator wydatku paliwa / umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora - rezystancja regulatora (między stykami „5” i „6” złącza pompy wtryskowej) 0,5...2,5 W Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku / umieszczony w pompie wtryskowej - rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” złącza pompy wtryskowej lub „56” i „57” złącza urządzenia sterującego) 4,9...7,5 W - rezystancja czujnika (między stykami „2” i „3” złącza pompy wtryskowej lub „57” i „64” złącza urządzenia sterującego) 4,9...7,5 W Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej - rezystancja zaworu (między stykami „9” i „10” złącza pompy wtryskowej) 12...20 W Zawór przepustnicy powietrza / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany przez zawór elektromagnetyczny Zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zamocowany do kolektora ssącego - rezystancja zaworu 25...45 W Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony w przedziale silnika z tyłu na kolektorze ssącym - rezystancja zaworu 14...20 W Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny Zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / umieszczony z tyłu przedziału silnika po lewej stronie na przegrodzie czołowej - napięcie zasilania 12 V - rezystancja (między stykami zaworu) 25...45 W Zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / upustowy Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przypedale sprzęgła - napięcie zasilania 12 V - rezystancja - pedał wciśnięty maks. 10 W - pedał swobodny ¥ W Włącznik świateł hamowania / podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca Oznaczenia styków złącza włącznika - włącznik świateł hamowania / styki „1” i „4” - czujnik położenia pedału / styki „2” i „3” Turbosprężarka / Garrett, z zaworem ograniczenia ciśnienia doładowania sterowanym przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez zawór elektromagnetyczny Ciśnienie doładowania (mierzone na III biegu przy 1500...3000 obr/min silnika) - zawór elektromagnetyczny odłączony 155...175 kPa - zawór elektromagnetyczny podłączony 170...220 kPa Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze Elektroniczne urządzenie sterujące / umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych 1 do 52 oraz 53 do 80) Typ / Bosch MSA 15.5
zrodło : http://www.volkswagen-golf.pl
|