2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)
4ETS - system kontroli napędu na cztery koła
4-MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła
4WD - napęd na cztery koła
ABC - aktywna regulacja zawieszenia
ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu
ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami
ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka
ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne
AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni. APS - system automatycznego sterowania pojazdem APS - dźwiękowy system parkowania pojazdu ASC/ASMS/VSC/ESP - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy ASF - przestrzenna rama firmy Audi
ASR - System zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy.
AWD - napęd na wszystkie koła BAS - Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%.
BTC - układ kontroli drogi hamowania
CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)
CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu
DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego. DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem DSA - układ poprawiający stabilność pojazdu DSA - dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża DSC - układ kontroli stabilności pojazdu DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy EBD - elktroniczny system rozdzielający siłę hamowania ECC - system automatycznej klimatyzacji
EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EHB - hamulec elektrohydrauliczny EMB - hamulec elektromechaniczny EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynią biegów ETC - elektroniczny układ kontroli napędu ESP - System elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców FPS - system zapobiegający powstawaniu pożaru, poprzez odcięcie dopływu paliwa GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową GPS - system nawigacji satelitarnej HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)
HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny
ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych
IDE - bezpośredni wtrysk paliwa
INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego Immobiliser - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon JTD -turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa LPG - paliwo gazowe MCC -mały samochód kompaktowy pzeznaczony do ruchu miejskiego
MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa
MPV - minivan NIVOMAT - system utrzymujący nadwozie w poziomie OHV -typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)
OBD -system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin PCU - system kontroli mocy silnika PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu REF - Automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS.
QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach
RTI - system informacji drogowej SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne SIPS - system ochrony pasażerów przed udrzeniami z boku
SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa SRS - system bezpieczeństwa
STC - system kontroli przneniesienia napędu oraz stabilności pojazdu SUV - sportowy pojazd terenowy SUW -terenowy samochód kombi SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania TCS - system kontroli trakcji
TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu TMC - kanał informacji drogowych
TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu VCU - sprzęgło wiskozowe
VDC - system dynamicznej kontroli, który wykorzystuje czujniki zbierające dane i określające niektóre zmienne parametry jazdy (np. hamowania, przyspieszania, zmiany kierunku jazdy) VNTOP - turbina o zmiennej geometrii
VTEC - system kontoli zmiennych faz rozrządu
VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu
VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku ZeV - pojazd, nie emitujący toksycznych substancji
|