Golf 4 Klub Polska
SILNIK 1.6 Pb
Zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika AKL lub AEH
Średnica cylindra 81,0 mm
Skok tłoka 77,4 mm
Pojemność skokowa 1595 cm3
Stopień sprężania 10,2
Ciśnienie sprężania
- nominalne 1,0...1,4 MPa
- minimalne 0,75 MPa
Moc maksymalna 74 kW (101 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5600 obr/min
Moment maksymalny 145 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3800 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 1 mm
Fazy rozrządu
- otwarcie zaworu ssącego 5° po ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 41° po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 37° przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 1° przed ZZ
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Oznaczenie wału rozrządu (umieszczone między krzywkami cylindra nr 1) / B 050
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
- naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza
- wymiana / co 80 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne (wersje z klimatyzacją) sterowane termowyłącznikiem
Termostat / umieszczony w obudowie z lewej strony kadłuba
- temperatura początku otwarcia 87°C
- temperatura pełnego otwarcia 102°C
- skok minimalny zaworu 7 mm
Wentylator chłodnicy (wersje bez klimatyzacji) / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem
Wentylatory chłodnicy (wersje z klimatyzacją) / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm (wentylator lewy) oraz o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm (wentylator prawy), sterowane przez zespół elektroniczny i termowyłącznik
Termowyłącznik / podwójny
- temperatura włączenia
- 1. prędkości 92...97°C
- 2. prędkości 99...105°C
- temperatura wyłączenia
- 1. prędkości 84...91°C
- 2. prędkości 91...98°C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140...160 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie oleju / przy 2000 obr/min silnika wynosi co najmniej 0,2 MPa
Ciśnienie maksymalne oleju / przy prędkości większej niż 2000 obr/min silnika wynosi 0,7 MPa
Filtr oleju / wymienny, Mann W712/39
Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, z kolektorem ssącym o zmiennej długości, pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:
- zbiornik paliwa,
- pochłaniacz par paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania,
- zespół pompy paliwa z czujnikiem poziomu paliwa,
- filtr paliwa,
- przewód rozdzielczy paliwa z regulatorem ciśnienia paliwa,
- cztery wtryskiwacze paliwa,
- zespół przepustnicy z czujnikiem jej położenia i stycznikiem biegu jałowego,
- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia,
- zawór zmiany długości kolektora ssącego,
- filtr powietrza.
Pompa paliwa / elektryczna, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez przekaźnik, zespolona z czujnikiem poziomu paliwa
- napięcie znamionowe 12 V
- ciśnienie tłoczenia 300 kPa
- wydatek minimalny
- przy 13 V 700 cm3/30 s
- przy 12 V 500 cm3/30 s
- przy 11 V 350 cm3/30 s
- przy 10,2 V 200 cm3/30 s
- przy 9 V 175 cm3/30 s
Czujnik poziomu paliwa / zespolony z pompą paliwa
- rezystancja (między stykami „2” i „3”)
- zbiornik pełny 270 W
- zbiornik pusty 70 W
Filtr paliwa / wymienny, umieszczony pod podłogą samochodu przed zbiornikiem paliwa
- sposób montażu / strzałka na obudowie powinna być skierowana zgodnie z
kierunkiem przepływu paliwa
- częstość wymiany / co 60 000...80 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C 37 153
- częstość wymiany / co 60 000 km
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony na końcu przewodu rozdzielczego paliwa wtryskiwaczy
- ciśnienie paliwa na biegu jałowym (nie regulowane ręcznie)
- przewód podciśnienia podłączony 250 kPa
- przewód podciśnienia odłączony 300 kPa
- ciśnienie resztkowe paliwa (po 10 min od
unieruchomienia pompy paliwa) min. 200 kPa
Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone na przewodzie rozdzielczym paliwa
- kolejność wtrysku 1-3-4-2
(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja (przy 20°C) 14...17 W
Filtr pochłaniacza z węglem aktywnym / umieszczony w przedziale silnika na prawym nadkolu
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa / umieszczony na zbiorniku pochłaniacza
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja 27 W
Zawór zmiany długości kolektora ssącego / podciśnieniowy, współpracujący z czterema przesłonami obracanymi równocześnie, umieszczonymi w kanałach kolektora ssącego, umożliwiający zmianę długości przewodów (długi dla prędkości silnika mniejszych niż 4000 obr/min i krótkie dla prędkości większych niż 4000 obr/min), pobierający podciśnienie ze zbiornika, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące za pośrednictwem elektrozaworu
Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. statyczny), mikroprocesorowy, zintegrowany z układem wtrysku paliwa w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, zawierający:
- specjalną podwójną cewkę zapłonową zintegrowaną z modułem wzmocnienia
zapłonu,
- czujnik spalania stukowego,
- przewody wysokiego napięcia,
- świece zapłonowe.
Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, umieszczony na kadłubie silnika pod kolektorem ssącym
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1-4, potem 2-3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona) - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu
Cewka zapłonowa / specjalna, podwójna, o dwóch zespołach uzwojeń i czterech wyjściach wysokiego napięcia (cylindry 1-4 oraz 2-3), zintegrowana z modułem wzmocnienia zapłonu, zamocowana z lewej strony w tylnej części głowicy
- rezystancja uzwojenia pierwotnego / niemierzalna
- rezystancja uzwojenia wtórnego 4...6 kW
Świece zapłonowe / NGK BKUR 6 ET-10
- częstość wymiany / co 60 000 km
Odstęp elektrod 0,9...1,1 mm
System sterowania pracą silnika / elektroniczny, mikroprocesorowy, Siemens Simos 2, zawierający:
- elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,
- czujnik położenia przepustnicy,
- stycznik biegu jałowego,
- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
- czujnik położenia wałka rozrządu,
- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
- czujnik temperatury zasysanego powietrza,
- przepływomierz powietrza,
- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia,
- elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego,
- sondę lambda w układzie wydechowym przed katalizatorem,
- przekaźnik pompy paliwa,
- przekaźnik zasilania urządzenia sterującego,
- złącze diagnostyczne.
Elektroniczne urządzenie sterujące / Siemens Simos 2, mikroprocesorowe, o złączu podwójnym 80-stykowym (oznaczenia styków 1-52 oraz 53-80) umieszczone w przedziale silnika we wnęce przegrody czołowej pod szybą przednią w środkowej części, wykonujące testy autodiagnostyczne, z możliwością przejścia do trybu pracy awaryjnej z wykorzystaniem zaprogramowanych wartości zastępczych w przypadku nieprawidłowej pracy systemu
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony przy obudowie przepustnicy, zawierający stycznik biegu jałowego
- napięcie zasilania 5 V
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony z lewej strony kadłuba w tylnej części, współpracujący z kołem nadajnika impulsów na wale korbowym
- rezystancja czujnika 730...1000 W
Czujnik położenia wałka rozrządu / hallotronowy, umieszczony z boku głowicy w przediej części
- napięcie zasilania 4,5...5,5 V
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony z tyłu głowicy
- rezystancja
- przy 0°C 5000...7000 W
- przy 10°C 2500...4500 W
- przy 20°C 1500...3000 W
- przy 30°C 1200...2000 W
- przy 40°C 1000...1500 W
- przy 50°C 700...1000 W
- przy 60°C 525...650 W
- przy 70°C 400...500 W
- przy 80°C 275...375 W
- przy 90°C 200...275 W
- przy 100°C 150...225 W
Czujnik temperatury zasysanego powietrza / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, wbudowany w przepływomierz powietrza
- rezystancja
- przy 0°C 5000...7000 W
- przy 10°C 2500...4500 W
- przy 20°C 1500...3000 W
- przy 30°C 1200...2000 W
- przy 40°C 1000...1500 W
- przy 50°C 700...1000 W
- przy 60°C 525...650 W
- przy 70°C 400...500 W
- przy 80°C 275...375 W
- przy 90°C 200...275 W
- przy 100°C 150...225 W
Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie za filtrem powietrza
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczony przy obudowie przepustnicy powietrza, regulujący przepływ powietrza dodatkowego w kanale bocznikowym przepustnicy
- rezystancja 3...200 W
Elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego / umieszczony przy zaworze zmiany długości kolektora ssącego
- rezystancja 25...35 W
Sonda lambda / umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem, podgrzewana elektrycznie
- napięcie zasilania rezystancji ogrzewania 12 V
- rezystancja ogrzewania 1...5 W
- napięcie sygnału
- mieszanka uboga 0...0,3 V
- mieszanka bogata 0,7...1,0 V
Parametry kontrolne
Prędkość obrotowa biegu jałowego 760...880 obr/min
(brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego)
Prędkość obrotowa odcięcia wtrysku przez elektroniczne urządzenie
sterujące 6350 obr/min
Zawartość CO
- na biegu jałowym do 0,5%
- przy 2500...2800 obr/min do 0,3%
(brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO)
Współczynnik lambda przy 2500...2800 obr/min 0,97...1,03
Emisja CO2 182 g/km
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu
przy 760...880 obr/min 6...14° przed ZZ
(brak możliwości ręcznej regulacji początkowego kąta wyprzedzenia zapłonu)
zrodło : http://www.volkswagen-golf.pl
Offline