Ogłoszenie

#61 2011-11-15 21:41:24

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Moc nie ma znaczenia w kwestii hamulców - 140km/h pojedziesz zarówno AMG jak i Tico. Chodzi tylko o to, że mając więcej kucy bardziej ciągnie cię do depnięcia i wtedy przydają się lepsze heble.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#62 2011-11-16 18:09:58

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Co racja to racja Kajor, ale ponawiam pytanie: jakie hamulce na tył? Zostawić seryjne, czy również ATE Power Disc?

Offline

 

#63 2011-11-16 18:58:27

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Najlepiej to samo co z przodu, albo coś porównywalnego jakościowo, chociaż przednie heble są dużo bardziej obciążone.

Ostatnio edytowany przez Kajor (2011-11-16 18:59:12)


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#64 2011-11-16 22:07:18

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Czyli 4 takie same tarcze? A klocki jakie?

Offline

 

#65 2011-11-16 22:08:10

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Też najlepiej do kompletu TRW albo ATE

Offline

 

#66 2011-11-16 22:29:58

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Tylko z tyłu są fabrycznie mniejsze - zwróć uwagę przy kupnie.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#67 2011-11-17 21:59:58

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Ok. Patrzyłem i znalazłem na tył 232mm, będzie dobre?

Offline

 

#68 2011-11-17 22:07:42

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Zmierz swoje - będziesz wiedział.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#69 2011-11-23 10:14:28

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Mam dosyć duży problem z moim autkiem, więc Chip musi poczekać. Oto link do tematu. Proszę, pomóżcie.

http://www.golf4.pun.pl/viewtopic.php?pid=8031#p8031

Offline

 

#70 2011-11-23 21:40:28

Adrianadernew

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

Zarejestrowany: 2011-09-08
Posty: 73
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110
Rok :: 2003
Imię :: Adrian

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

a ja czekam z niecierpliwością i fascynacją aż wszystko zrobisz:)

trzymam kciuki !

Offline

 

#71 2011-11-24 06:51:30

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Problem rozwiązany. Teraz zbieramy kasę na Chip, nowe heble i Alu. Może też polerka lakieru, ale jeszcze do końca nie wiem

Offline

 

#72 2011-11-24 08:25:39

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Pochwal się swoją bestią na forum

Offline

 

#73 2011-11-24 19:29:28

Adrianadernew

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

Zarejestrowany: 2011-09-08
Posty: 73
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110
Rok :: 2003
Imię :: Adrian

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

ale będzie kosiarz

to już zrobiłeś wszystko i tylko chip ci został? :O

Offline

 

#74 2011-11-24 19:55:37

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Kolega raczej zaczyna od chipa

Offline

 

#75 2011-11-24 21:40:35

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Zaczynam od Chip'a, aczkolwiek od nowego roku będzie się działo.

Offline

 

#76 2011-11-25 18:16:26

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

To pisz co i jak się dzieje.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#77 2011-11-26 17:51:28

Adrianadernew

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

Zarejestrowany: 2011-09-08
Posty: 73
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110
Rok :: 2003
Imię :: Adrian

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

hmm... a nie lepiej chipa na końcu zostawić?
ja bym najpierw mechanike zrobił a później dostroił chipem

Offline

 

#78 2011-11-26 18:14:56

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Ale w ten sposób stopniuje się wydatki, poza tym może koledze wystarczy mniejsza moc.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#79 2011-12-07 20:23:41

 tomesko

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

Skąd: Jastrzębia, Kraków
Zarejestrowany: 2011-02-08
Posty: 25
Punktów :   
Silnik :: TDI 1.9 AGR
Moc [KM] :: 97,6 KM,209,5 NM
Rok :: 1998

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

A ja na początek proponuję wtryski np 216 i dopiero chip bo on sam szybko ci się znudzi a razem z wtryskami będziesz zadowolony, to raz a dwa gdy byś po samym virusie  później  połasił się na wtryski a myślę ze na pewno to czekały by cie dodatkowe koszty związane z korektą softu pod nie . Ale jeżeli realnie celujesz w 200 KM  wtryski 216 ci nie wystarcza ponieważ ich wydajność to ok 170 KM I wtedy polecam końcówki  230 z tym ze zmiana softu będzie niemal konieczna bo silniczek mocna za dymi . Mniemam ze masz silnik ALH więc jeżeli udasz się do fachowców to będziesz mega zadowolony   Pamiętaj ze przy dużych mocach nie ma co liczyć na bez awaryjność a spalanie rzędu 7,8,9 l na 100 km  w zależności  od stylu jazdy to norma. Pomysł ze swapem na silnik ARL  nie jest zły bo montujesz wytrzymalszą jednostkę ale cenowo nie wiele mniej wychodzi .No i jak koledzy wyżej piszą bezpieczeństwo też jest ważne. Pozdro

Offline

 

#80 2011-12-08 00:39:34

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Przy wtryskach 216 i seryjnej mapie zapomnij o prawidłowej pracy silnika. Za dużo ropska będzie walił.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#81 2011-12-08 09:12:47

 rafik1967

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

Skąd: ŁÓDZ
Zarejestrowany: 2011-11-30
Posty: 160
Punktów :   
Silnik :: 3,2
Moc [KM] :: 200+
Rok :: 2003
Imię :: Rafał
WWW

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Sprzedaj 90 konnego i kup 150 konnego .Na 100 procenta taniej cie ta zabawa wyjdzie tylko w tym ostatnim nie zejdziesz spalaniem poniżej 8 litrów takl mi sie wydaje  .Ostatnio kolega zakładał do alfy 147 tarcze nawiercane i nacinane (mikoda czy jakoś tak)nowe klocki i po 3 miesiącach jazdy klocki zostały wymienione na nowe.A powiedzcie mi w 90 konnym jest chyba pompa wtryskowa a w 130 i w góre pompowtryski.

Offline

 

#82 2011-12-08 09:15:08

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

rafik1967 napisał:

A powiedzcie mi w 90 konnym jest chyba pompa wtryskowa a w 130 i w góre pompowtryski.

W 90 i 110 jest pompa wtryskowa

w 101,115,130,150 są pompowtryski

Ostatnio edytowany przez lukker (2011-12-08 09:15:37)

Offline

 

#83 2011-12-23 10:35:38

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Zima, zima, na forum się pozmieniało, wszystko spoko, lecz przez tą zimę niestety zaliczyłem małą stłuczkę, za którą musiałem wyłożyć 600 zł, łącznie z częściami do mojego samochodu. A miałem już 900 zł i golfinka aż się czerwona z niecierpliwości robiła, bo było już tak blisko do Chip tuningu. No niestety. Trzeba jeszcze chwile poczekać. Aczkolwiek nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie do Was, drodzy koledzy. Mianowicie zauważyłem coś takiego jak "BRA" z ang. biustonosz, lecz na samochód. I moje pytania brzmią: Czy opłaca mi się to zakładać nie tylko ze względów, że mi się to bardzo podoba, lecz ze względu na ochronę przed kamyczkami i owadami? Czy mogę jeździć z tym we dnie i w noce, w deszczu i suchocie i nic mi się z maską nie stanie?

Czekam z niecierpliwością na odpowiedzi. A Wam drodzy koledzy chcę życzyć najserdeczniejszych życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia, dużo rodzinnego ciepła, miłości, radości z każdej chwili oraz bezawaryjności samochodów i bezkolizyjnej jazdy. Uważajcie na siebie i niech każdy spędzi te święta jak najlepiej!

Offline

 

#84 2011-12-23 11:39:56

 CHudini MK4

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

36518501
Skąd: Racibórz VW City
Zarejestrowany: 2011-04-29
Posty: 401
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110 km
Rok :: 2002
Imię :: Adam

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Pae raczej z bra kiedy jest mokro nie jezdze bo też taka posiadam , zakladam ją tylko na suche i pogododne dni, owszem jest to ochrona na maske przed kamieniami i owadami .. ja tylko zakladam jak jade w dłużą trase i w sumie nie tylko poprawia to wyglada samochodu i estetyke ale daje jej ochrone przed uszkodzeniem maski . pozdro ziomek i Wesołych Świąt

Ostatnio edytowany przez CHudini MK4 (2011-12-23 11:40:49)

Offline

 

#85 2011-12-23 11:47:25

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

A dlaczego nie jeździsz z nią w mokre dni? To źle na coś wpływa?

Offline

 

#86 2011-12-23 11:55:28

 CHudini MK4

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

36518501
Skąd: Racibórz VW City
Zarejestrowany: 2011-04-29
Posty: 401
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110 km
Rok :: 2002
Imię :: Adam

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

dokładnie powiem  ci ze zbiera sie brud pod nią i raczej nie wypada jezdzic z tym w mokre dni, pana ruda może zaatakowac ci maske a malowac raczej byś nie chciał

Offline

 

#87 2011-12-23 12:18:41

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Poza tym na materiał bry może źle wpłynąć wilgoć.
Jeśli pod brą zgromadzi się brud, to bardzo prawdopodobne że zaraz będziemy mieli porysowaną maskę

Offline

 

#88 2011-12-23 12:25:39

 CHudini MK4

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

36518501
Skąd: Racibórz VW City
Zarejestrowany: 2011-04-29
Posty: 401
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 110 km
Rok :: 2002
Imię :: Adam

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

lukker dokladnie

Offline

 

#89 2011-12-28 13:21:17

x50sr

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

Zarejestrowany: 2010-09-08
Posty: 497
Punktów :   
Silnik :: BVR
Moc [KM] :: do pomiaru
Rok :: 2005-silnik

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Kajor napisał:

Przy wtryskach 216 i seryjnej mapie zapomnij o prawidłowej pracy silnika. Za dużo ropska będzie walił.

modyfikacja pompy vp44 go jeszcze czeka a to juz nie pompa z 1,6td gdzie ma sprezynke tu jest normalna elektronika

znowu koszta

czyż nie prosciej zmienić auto ? na TDI 150 koni ?

bo chyba czesc z nas zapomia że kolega jest na VP a nie PD , i chce zwiększyć moc swojego auta 2x

,,, i że nie najważniejszy jest jedynie stopien/cisnienie sprezania ale i paliwo , predzej przed wymiana turbo juz bym myslał nad wtryskami , przeciez daja większy efekt ? ja osobiscie nie dałbym sobie głowy urwać czy doł 15 letniego 90 konnego silnika wytrzyma 200 koni , pewnie pasowało by już spolerowac czopy , zmienic panewki itd

ten temat technicznie jest wcale nie łatwy , bo koszta idą w górę

prosciej jakby kolega chciał np 130- 140 koni z 90 ,,, a np z 130 chciał 170-180 czy tez z 150 zrobic 200 swoją drogą

hamulce można wziąść z BMW e46 razem z zaciskami itd z tym że ,,, felga musi być conajmniej 16/17 cali mniejsza na zacisk mi nie włazi

Offline

 

#90 2012-02-15 08:08:42

 maniek

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

Zarejestrowany: 2011-07-01
Posty: 2954
Punktów :   137 
Silnik :: mk4 1.9TDI AHF/mk5 1.9TDI BKC
Moc [KM] :: mk4 110 KM / mk5 PLUS 105 KM
Rok :: mk4 1999 / mk5 PLUS 2005
Imię :: Mariusz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Kolego zwolennikiem  przeróbek osobiście nie jestem,jak napisałeś przecież można kupić furę o odpowiedniej mocy i po
sprawie,zawsze przerażały mnie koszty a najbardziej czy będzie to wszystko odpowiednio współpracować ze sobą,czy
silnik to wszystko wytrzyma,nie rozkraczy się?
ALE w twoim przypadku całkowicie popieram takie poczynania,dlatego ponieważ nie jest sztuką oddać auto i odebrać
gotowe,szczycić się co ja to nie zrobiłem,auto jak ta lala.
A to że działasz sam inwestujesz wiadomo,robocizna praktycznie twoja,a satysfakcji na pewno co niemiara.
Ja takich ludzi szanuję co sami działają,szukają rozwiązań do własnych oczekiwań nie idą na łatwiznę
WIĘC DZIAŁAJ...TYLKO TEJ MOCY ODPOWIEDNIO UŻYWAJ...PODSTAWA TO BEZPIECZEŃSTWO OGÓLNE...

Offline

 

#91 2012-04-19 09:48:45

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

kowal_golf4, Twoja wypowiedź mnie bardzo zaciekawiła, myślę, że tyle mocy co masz bardzo by mnie satysfakcjonowało. Ciekawi mnie tylko czy seryjne sprzęgło i cała reszta Ci to wytrzymuje i czy nie ma żadnych problemów z silnikiem?

Offline

 

#92 2012-04-19 18:58:09

 mateusz3566

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

13898912
Skąd: Płońsk
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 2025
Punktów :   30 
Silnik :: 1.9 TDI ALH
Moc [KM] :: 90
Rok :: 2001
Imię :: Mateusz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

sprzęgło to na pewno jednomas ?, dwumasy chyba przeniosą tylko moc do 150 km .

Offline

 

#93 2012-04-19 19:22:15

 Sz.P.SFINKS

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

6504712
Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2011-11-19
Posty: 32
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Kamil

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

kowal_golf4   - po prostu szacun chłopaku tyle mam do powiedzenia w temacie

Offline

 

#94 2012-04-23 09:28:47

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Witam Panów. Chciałbym się jeszcze dowiedziec co nie co o tym FMIC. Czy to chodzi o coś takiego i tyle?

Link:
http://allegro.pl/vw-golf-iv-intercoole … 68825.html

I oczywiście o wtryskach. Czy do silnika takiego jaki ja mam, czyli na pompie wtryskowej, można zamontować wtryski 0.216? I czy chodzi o coś takiego i czy te oferowane na tej aukcji są odpowiednie i będa mi służyć?

Link:
http://allegro.pl/wryskiwacze-wtryski-1 … 50154.html

Ostatnio edytowany przez Pae (2012-04-23 10:16:31)

Offline

 

#95 2012-04-23 22:16:07

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

1. Poniekąd tak, chodzi głownie o polepszenie chłodzenia powietrza doładowującego silnik
Może być jeszcze np taki http://allegro.pl/przedni-intercooler-f … 31565.html
2. Tak do jednostek na pompie pasują wtryski

Ostatnio edytowany przez lukker (2012-04-23 22:20:54)

Offline

 

#96 2012-04-23 22:17:48

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

A gdybym chciał założyć 0.230, to już muszę zmieniać sprzęgło na jednomasa?

Offline

 

#97 2012-04-23 22:22:02

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Sprzęgło można by zostawić póki co, ale prędzej czy później raczej nie wytrzyma i wtedy można zmienić.

Offline

 

#98 2012-04-23 22:27:36

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Planowałem ograniczyć moje wydatki na mody mechaniczne. Myślę nad Turbo z ARL 150 KM, wtryski 0.230, FMIC ze 150-konnej wersji i Chip. No ale wtedy sprzęgło lepiej wymienić, prawda?

Offline

 

#99 2012-04-23 22:33:52

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Tak jak pisałem ,przy tak podkręconym silniku ori sprzęgło nie pociągnie za długo (zależy od stylu jazdy). Przydał by się jednomas  z VR6/G60 , a to już twoja decyzja czy zabezpieczysz się wcześniej i wymienisz, czy poczekasz aż sprzęgło się zużyje i wtedy wymienisz.

Offline

 

#100 2012-04-23 22:42:23

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

W sumie to wolę poczekać i zamontować wszystko na raz, wtedy nie będę się martwił czy coś się zużyje szybciej czy nie

Offline

 

#101 2012-05-06 20:50:05

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Jeszcze jedno pytanie do Was panowie. Planuję włożyć do mojego Żuczka felgi RH ZW 2 18". Przód 8,5J, tył 10J. Czy przy moim 90-konnym silniku będzie to niewskazane? Będzie tracił na mocy?

Offline

 

#102 2012-05-06 21:16:55

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Jakieś straty zawsze będą. Ale nie powinneś za bardzo tego odczuć.

Offline

 

#103 2012-05-06 22:35:34

MAXIMUS

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422960990.gif

13672652
Skąd: opole
Zarejestrowany: 2011-03-21
Posty: 1112
Punktów :   26 
Silnik :: ape
Moc [KM] :: 75
Rok :: 2000

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

a masz nadzieję ze te 10 j zmieści sie z tyłu i z przodu w twoim golfie? jeśli et mniejsze niż 35 to możesz zapomnieć

Offline

 

#104 2012-05-07 00:51:26

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

MAXIMUS, ET z tyłu to 35, a z przodu 40. Poza tym, na tył i przód dystanse po 1 cm z każdej strony.

Offline

 

#105 2012-05-07 01:01:49

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Nie zmieści się bez poszerzenia nadkoli, ale można jeździć z hasłem: fuck the police.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#106 2012-05-07 15:50:06

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Czyli? Bo nie rozumiem za bardzo.

Offline

 

#107 2012-05-07 16:20:23

MAXIMUS

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422960990.gif

13672652
Skąd: opole
Zarejestrowany: 2011-03-21
Posty: 1112
Punktów :   26 
Silnik :: ape
Moc [KM] :: 75
Rok :: 2000

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

co bedzie cię widzieć policja zabiorą ci dowód a ty i tak dalej tak bedziesz jeździł

Offline

 

#108 2012-05-07 16:51:09

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Po prostu po zabraniu dowodu zmieniasz koła na takie, które nie wystają poza obrys auta, jedziesz do diagnosty, który podbija ci papier, że wszystko jest w porządku, odbierasz dowód, zakładasz spowrotem lans-szpule i olewasz sprawę.
Ale znajomi jeżdżą na takich rolkach i raczej nikt się nie czepia.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#109 2012-05-07 19:48:05

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Skoro te szpule wejdą na moje autko, to nie widzę już żadnych problemów. Nawet jeśli chodzi o policję, bo mam tam znajomych

Offline

 

#110 2012-05-07 19:55:35

x50sr

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

Zarejestrowany: 2010-09-08
Posty: 497
Punktów :   
Silnik :: BVR
Moc [KM] :: do pomiaru
Rok :: 2005-silnik

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

generalnie myślę iż to idzie nieco w drugą stronę niż powinno , sam zestaw tarcze , zaciski , klocki itd to nie wszystko , z doświadczenia wiem że jeżeli samochód ma się zatrzymać to nie tylko koła muszą przestać się obracać bez zawieszenia się nie obejdzie bo przy mocnym hamowaniu przód nurkuje


no i generalnie na drogę hamowania nie ma wpływu to czy masz 150 czy 450 koni lecz wpierw prędkość z jaką się poruszasz a ma to wpływ także na to jaką odległość pokonasz zanim rozpoczniesz hamowanie


odnośnie tarcz na tyle , nie musisz zmieniać , nie zmianiajac zawieszenia oraz podziału sił hamowania to skuteczne hamulce sprawią iż tył będzie odciążony podczas hamowania bo się nieco podniesie a przód opadnie , jeśli zaś usztywnisz zawieszenie przednie będzie lepiej , ale o ile ? zmiana charakterystyki zawieszenia odbija się również na pracy abs'u który potrafi zwiekszyć , podtrzymać i zmniejszyć ciśnienie 10 razy na sekundę

niestety modyfikacje samochodu powinny odbywać się raczej grupowo ... lecz chip na 120 koni raczej nie jest modyfikacją wybitnie zmianiającą nasz styl jazdy


generalnie powiem coś zaraz za co mnie połowa posiadaczy VW zabije ale powiem to szczeże i od serca


jeśli miałbyś przerabiać swój samochód w sposób opisywany przez większość for internetowych to zmień golfa np na golfa ale z silnikiem 150 konnym TDI bo zaraz się okaże że wypadasz z fotela na zakręcie

a jesli naprawde masz zamiar szybko jeżdzić to zmienić możesz na np bmw e46 M57 330D 204 konie 3,0 common raily i auto przygotowane do takiej jazdy jak trzeba natomiast m47 2.0D wybij sobie z głowy jak bmw to R6 gdyż r4 są bardzo wadliwe diesle w BMW
Pozwoliłem sobie wcisnąć się bez wazeliny w posta.   W 2.0D BMW pękają wały korbowe - syf jak jasna cholera... 3.0D są natomiast ekstra.  Kajor.

Offline

 

#111 2012-05-07 23:22:09

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Jestem tego samego zdania co x50sr - nie warto robić z tego Golfa wyścigówki, bo zjesz zęby na kosztach.
Jeśli chcesz, to taniej wyjdzie zeswapować silnik - wtedy zostajesz przy TDI, nie zmieniasz praktycznie niczego, robisz wszystko za stosunkowo małe pieniądze (np taki ARL 150KM nie jest wcale drogi), a potencjał na 200KM jest na starcie.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#112 2012-05-08 15:44:12

x50sr

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

Zarejestrowany: 2010-09-08
Posty: 497
Punktów :   
Silnik :: BVR
Moc [KM] :: do pomiaru
Rok :: 2005-silnik

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

To że w m47 pękają wały to prawda , ale tym bym się generalnie nie przejmował (to jak z dziwnymi spadkami Ciśnienia oleju w vw) , ale żeby kawałki kolektora a właściwie to klapki zawirowań wpadały do silnika to jest zwyczajnie tragedia w wersji 136km vp44 wiecznie siada elektryka od pompy

aczkolwiek BMW jeśli mowa o 3 litrowym dieslu to zamiast bawić się w chip to zwyczajnie robi się go na 535d czyli wiadomo bmw pożuciło swoje mądre opisywanie wersji na swoje głupie opisywanie i ,,, 535d od 530d nie różni się pojemnością  lecz tym że ma drugą turbinę , generalnie cała przeróbka jest bezproblemowa wręcz P&P no i seria ma coś 270 koni i niewiele ponad 6s do 100 i może konkurować z M5


ale po programie takie przerobione BMW ma 340 koni oraz ,,, 700NM ...

no i przetarty szlak , bo można kupić częsci  z M power


od siebie dodam jeszcze iż silnik bmw r6 3.0 wielokrotnie zdobywał tytuł silnika roku najlepszego w swojej klasie na całym swiecie . przy czym koszta takiej modyfikacji na 700NM nie są nawet odskocznią od przeróbek TDI a efekt robi swoje ...

moi znajomi robili ostatnio swojego passata b6 1,9 105 koni i wytargali coś pod 180 koni po czym przejażdzka bmw 530d e60 załatwiła sprawe  , niby to tylko 20 koni więcej ale to inne przełożenia , inny napęd , niesamowicie lepsza trakcja i praktycznie żadna różnica w cenie sprawiły że ich zdanie było proste , lepsze seryjne auto przygotowane do żwawej jazdy niż kotlet na sterydach

powiem szczeże że ja śmigam 1.8T i brakuje mi haldexu , są poprostu problemy z trakcją i nośi mnie po jezdni a przecież nie mam nie wiadomo jakiego momentu , tylko mam go w bardzo szerokim zakresie i wystarczy że kropi przez co muszę zrezygnować z szybkiego ruszania czy np strzałów ze sprzęgła przy wyprzedzaniu z np między gazem .


generalnie wnioski są proste , golf ważący niewiele ponad tonę mając powyżej 150 koni generujących przez silnik bez jakiejś turbo dziury czy ostrych wałków rozrzadu jest szczytem możliwości w wersji przednionapędowej .

niestety nie bez powodu szybsze auta napędzane są albo na tył albo na 4 koła , natomiast przy niskiej mocy lepiej wypada napęd przedni , myślę że ja już sobie daruję dalszą wypowiedz gdyż każdy robi to na co ma ochotę i jest w miarę świadom swoich decyzji


pozdrawiam

Offline

 

#113 2012-05-08 20:31:57

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Trzeba to przyznać - mimo, że jestem Golfiarzem, to BMW jeżdżą lepiej. Z tym, że źle czuję się w BMW - dlatego mam VW.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#114 2012-05-08 23:15:46

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Przyznam Wam się szczerze i bez skruchy, że plany modyfikowania mojego silnika w chwili obecnej są okryte mgłą. Nie wiem czy nie zrobię chipa na 120, czy 110 KM i będę miał na chwilkę spokój. Poza tym o wiele bardziej stawiam na bezpieczeństwo, więc jeśli chodzi o zawieszenie to oczywiście firma TA-Technix minimalnie wchodzi w grę. Gwint, felgi, lakier, wstawka na przód od 25th i duże prawe lusterko - To chcę na sam początek. Co będzie później - zobaczymy. Samochód planuję obniżyć o 4 cm - tył, 5 cm - przód. W każdym razie nie studzę Waszych oczekiwań, bo nie wiadomo do końca co z tym wszystkim będzie. W tej chwili najważniejsza jest kasa by to wszystko zdobyć i zamontować, a to jakby tego nie ujął decyduje o wszystkim. Nie mam stałych dochodów, bo jestem jeszcze w technikum, ale jak to mówią: po nitce do kłębka. Efekty będziecie widzieć, bo będę na bieżąco aktualizował mody mojego wozu na forum. Także nie ma się co nastawiać na porażkę lub myślenie typu "naobiecywał, a teraz ch*j z tego będzie". Otóż u mnie słowo jest droższe od pieniędzy, więc nie tylko zrobię moją golfinkę na cacy, a też będę na niejednym zlocie, gdzie mam wielką nadzieję, że się spotkamy i na żywo zobaczycie efekty moich starań i pracy włożonej w samochodzik. Mam do Was jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie. Czy przy chipie na 120 KM konieczna jest wymiana koła zamachowego na jednomas?

Offline

 

#115 2012-05-09 00:05:26

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Rób, rób. Będziemy śledzić efekty.
Poza tym przy glebie nie będzie ci potrzeba niewiadomo jak moc - i tak będziesz jeździł powoli.

Pae napisał:

Mam do Was jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie. Czy przy chipie na 120 KM konieczna jest wymiana koła zamachowego na jednomas?

Nie.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#116 2012-05-09 00:08:10

 lukker

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1240164987.gif

2470384
Skąd: Starachowice/Kielce
Zarejestrowany: 2011-08-23
Posty: 3992
Punktów :   121 
Silnik :: 1,9 TDI AHF
Moc [KM] :: 110
Rok :: 1999
Imię :: Łukasz

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Spokojnie wytrzyma jak jest jeszcze w dobrym stanie

Offline

 

#117 2012-05-09 04:11:09

x50sr

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961035.gif

Zarejestrowany: 2010-09-08
Posty: 497
Punktów :   
Silnik :: BVR
Moc [KM] :: do pomiaru
Rok :: 2005-silnik

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

nikt do ciebie nie bedzie mial pretensji za ten temat od tego mamy forum no i mozemy dyskutowac , to co powiedziales bylo najlepsza wypowiedzia w tym temacie aczkolwiek tresc ukryta w slowach... Chcesz zrobic auto pod siebie i tak powinno byc ... Chcesz byc ori i zaskakiwac , jak zmienisz lusterko zrobisz chip lub nie to elementem zaskoczenia juz dysponujesz zmieniajac oznaczenie z tdi na sdi ja sam osobiscie mam to samo z oznaczeniem lecz wersji benzynowej pomimo iz mam okolo 190 koni seria (silnik z audi TT) i ludzie na swiatlach tak sie gapia i sa w szoku ze nie dali rady golfowi 1.4 ... A moglem klape zostawic w spokoju bo wczesniej mialem 1.6 tak jak i kajor... Odnosnie braku stalych dochodow sam to pamietam ... pomijam fakt ze i tak jakies mialem ale z pracy dorywczej i takie dochody sa najlepsze gdyz brak stalych dochodow rowna sie czesto braku stalych wydatkow czyli kasy mozesz miec od groma ,,, bo nie masz jak czesc z nas zony , dzieci , wlasnej rodziny . Masz auto wiec jestes w conajmniej 2? Klasie ! tak dedykuje , wiec znajac zycie w wakacje podejmiesz jakas prace i problem masz z glowy aczkolwiek w tym wieku bez doswiadczenia i szkoly skonczonej musisz pamietac ze zadna praca nie hanbi ale kazda meczy widzisz ja np jedni zalatwiaja cos bardzo daleko i wracaja do domu o godzinie  takiej jak widzisz po dodaniu posta...   


Odnosnie chip tuningu silnuja diesla i no braku dwumasu to problemu zabardzo nie ma gdyz w dieslu masz silniejszy uklad korbowo tlokowy i dluzsze przelozenia gdyz silnik pracuje w bardzo waskim zakresie i problemu nie ma dopuki mowimy o mocach opisywanych wczesniej . Generalnie zapewne osoba ktora w tym dlubie chetnie odpowwie na twoje pytania

Offline

 

#118 2012-05-09 06:52:06

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Jestem w klasie 3 technikum. Poza tym x50sr trafiłeś w dziesiątkę. Robię samochód pod siebie, a co do pracy to planuję wykminić coś na wakacjach. Mam nadzieję, że felgi i gwint siądą za tą kasę, którą zarobię na wakacjach. W każdym razie będzie jak będzie. Czy wolniej, czy szybciej to już czas pokaże. Golfina będzie zrobiona - macie moje słowo. Gdzieś na forum czytałem pewien temat, że przy 2000rpm na piątym biegu w zwykłym TDI 90KM PD prędkość powinna wynosić 100 km/h, w moim samochodzie na 5 biegu osiągam 100 km/h przy 2200rpm. Czy mam się czym martwić? Pozdrawiam wszystkich

Offline

 

#119 2012-05-09 13:06:52

 Kajor

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961052.gif

7297054
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-05-18
Posty: 2140
Punktów :   86 
Silnik :: 2.8
Imię :: Kajetan

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Tak dla ścisłości: TDI 90KM PD były wypuszczane tylko w Golfie V na rynek południowoafrykański - jest to zdławiony softem 105KM 1.9 PD.
Na resztę świata 90KM były tylko i wyłącznie na pompie wtryskowej.

Co do prędkości na danym biegu - za wszytko odpowiadają przełożenia i jeśli są takie same to nie ma opcji, żeby auto jechało inaczej. Myślę, że po prostu ktoś napisał "ok. 2000rpm" zamiast doprecyzować i masz identyczny wynik.


Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być sześć.

Offline

 

#120 2012-05-09 16:20:37

Pae

http://www.golf4.pun.pl/_fora/golf4/gallery/2_1422961017.gif

5543213
Skąd: Dukla
Zarejestrowany: 2011-11-13
Posty: 147
Punktów :   
Silnik :: 1.9 TDI
Moc [KM] :: 90
Rok :: 1999
Imię :: Rafał

Re: Tuning mechaniczny, lecz z umiarem.

Czyli pompa wtryskowa ma jakie oznaczenie? VP?

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
individual money lenders kantor rzeszów wszywki ręczniki haftowane materace janpol